آیا مبتلا به سینوزیت هستید؟

آیا تا بحال به سرماخوردگی یا حساسیت شدیدی دچار شده اید که به مدت زیادی طول کشیده و بهبود نمی یابد؟ اگر چنین بوده احتمالاً دچار سینوزیت شده اید.

این بیماری از بیماریهای شایع است و از آنجا که تعدادی از موارد بیماری با سرماخوردگی یا حساسیت اشتباه گرفته می شود و فرد به پزشک مراجعه نمی کند، شیوع آن بیشتر از مواردی است که تشخیص داده می شود.

برای اینکه شما در مراحل اولیه بیماری متوجه ابتلای خود به سینوزیت شوید باید به سؤالات زیر پاسخ دهید. اگر به ۳ مورد سؤالات پاسخ « بله » دارید، احتمالاً مبتلا به سینوزیت شده اید و باید به پزشک مراجعه کنید. علت سینوزیت می تواند از عفوت با باکتری، قارچ و یا التهاب در نتیجه حساسیت  باشد ولی در هر صورت مراجعه به پزشک ضروری است.

۱-  آیا با فشار بر روی گونه های خود دچار درد می شوید؟

۲-  آیا از سر درد رنج می برید ؟

۳- آیا دچار گرفتگی و احتقان بینی شده اید؟

۴- آیا ترشحات بینی شما غلیظ و برنگ زرد – سبز می باشد ؟

۵-  آیا مبتلا به تب خفیف ( ۸/۳۷-۲/۳۷ ) می باشید ؟

۶- آیا تنفس شما بد بو شده است ؟

۷- آیا در دندانهای بالائی خود احساس درد می کنید ؟

همانطور که گفته شد اگر به ۳ مورد جواب مثبت بود باید به پزشک مراجعه کرد تا احتمال ابتلا به سینوزیت بررسی شود .

سینوزیت چیست ؟

سینوزیت حاد باکتریائی، عفونت حفرات سینوس است که به باکتری آلوده شده اند. این بیماری معمولاً در پی یک سرماخوردگی ، حملات حساسیت  و با تحریک توسط آلوده کننده های محیطی ایجاد می شود و بر خلاف سرماخوردگی و یا حساسیت ، تشخیص و درمان سینوزیت با پزشک بوده و به آنتی بیوتیک نیاز دارد. تا هم عفونت درمان شده و هم از ایجاد عوارض بعدی جلوگیری شود.

در حالت عادی ترشحات داخل سینوسها به درون فضای بینی تخلیه می شود و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حساسیت  ، سینوسها ملتهب شده و در تخلیه ترشحات خود دچار مشکل می شوند که این قضیه می تواند باعث احتقان و سپس عفونت سینوس شود. تشخیص سینوزیت حاد پس از معاینه و پرسشهای پزشک در مورد علائم شما داده می شود ممکن است از عکس رادیولوژیک سینوسها و گاهی نمونه ترشحات سینوس شما برای آزمایش وجود باکتری در آن استفاده شود.

همچنین ببینید

دچار شکستگی بینی شده اید؟

شکستگی‌ بینی‌ شکستگی‌ یا صدمه‌ استخوان‌ها یا غضروف‌ بینی‌. این‌ حالت معمولاً با شکستگی‌ سایر استخوان‌های‌ …

۶ نظرات

  1. با سلام .ضمن تشکر از راهنمای شما.من خانمی ۴۲ ساله هستم که از سینوزیت هم به خاطر سر درد و هم به خاطر بوی بد آن رنج میبرم قبلا نزد همکاران شما هم رفته ام اما نتایج خیلی موقتی بود لطفا مرا یاری کنید.لطف کنید آدرستان در کرج را برایم میل کنیدشماره تماس من ۰۹۳۷***۶۳۷ سحر

    • باسلام
      تشخیص ودرمان سینوزیت مزمن مستلزم ویزیت واقدامات تشخیصی ازجمله سی تی اسکن است
      درمان اصلی سینوزیت مزمن جراحی است.
      متاسفانه در کرج مطبی ندارم
      آدرس مطب گرگان عدالت ٧
      ٠١٧٣٢٢۴۵۶۴٧

  2. با سلام ۲۸ ساله هستم حدود ۱۰ سال است از سینوزیت مزمن رنج میبرم جوانتر که بودم چندبار به پزشک مراجعه و درمان کردم اما بهبودی نیافتم احتقان بینی اذیتم کرد بمدت ۵ سال هر هفته یک آمپول بتامتازون ان آ تزریق میکردم تا بتوانم نفس بکشم سال پیش آبله مرغان شدیدی گرفتم و بدلیل تنگی نفس بستری شدم و در اثر تزریق آسیکلوویر وریدی کراتینین خونم به ۳/۲ رسید و پس از کلی درمان خوشبختانه سلامتی کلیه هایم را بدست آوردم سپس حدود یکسال زیر نظر متخصص ENTآنتی بیوتیکهای متفاوت گرفتم اما سینوزیتم خوب نشد حدود دو ماه پیش جراحی و تخلیه سینوس داشتم اما متاسفانه الان مجددا بینی ام گرفته و به گفته دکتر پولیپ قارچی دارم البته آزمایش این را نشان نمیدهد بلکه دکترم از روی سی تی به این نتیجه رسیده است و میگوید مجددا باید عمل کنم و اینبار عمل متفاوت است بفرمایید چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ضمنا یک همکار سیگاری دارم و البته شستشو هم مرتب انجام میدم با تشکر

    • با درود
      مصرف بتامتازون در دراز مدت عواقب وخیمی دارد
      درمان جراحی آندوسکوپیک بهترین وقطعی ترین روش درمان برای شما میباشد.

  3. با سلام و درود من حدود ۴ سال پیش بیمارستان امیراعلم عمل پولیب و سینوس داشتم که بعدا فهمیدم این زحمتو دکتر حاذقی بنام جناب دکتر مالی کشیدن که از همینجا ازشون تشکر میکنم در این مدت خیلی راضی بودم سرم شستشو و اسپری بینی استفاده میکنم الان چند ماهه پیشانی و گوش راستم در پی یه سرماخوردگی درد میکنه که گاهی هم ترشحات زرد از بینیم خارج میشه و با کوچکترین بادی مجددا سردرد و گوش درد می گیرم و جدیدا بعضی وقتها همه دندانهام هم درد می گیره گاهی احساس تب و لرز هم دارم خواهشنا اگر مطب در تهران دارید شماره بذارید بیام خدمتتوتون با تشکر و سپاس