انحراف بینی

تیغه بینی دیواره ای است که که فضای داخل بینی را به دو حفره مجزای راست و چپ تقسیم می کند. قسمت پایینی این تیغه غضروفی و قسمت بالایی آن استخوانی است .

تیغه بینی نیز مانند سایر اجزای دستگاه اسکلتی تا پایان بلوغ رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود . چندین مرکز غضروف سازی واستخوان سازی در رشد هماهنگ تیغه بینی موثرند . بدیهی است اگر به هر دلیلی یکی یا چندتا از این مراکز غضروف‌سازی یا استخوان‌سازی کمتر و یا بیشتر از حد معمول رشد کنند، تیغه بینی ممکن است از خط وسط منحرف شده و در ناحیه ای به سمت راست یا چپ کج شود . ضربه به بینی یا شکستگی تیغه میانی بینی نیز می تواند موجب انحراف بینی شود.

در برخی بیماران انحراف بینی باعث گرفتگی یک یا هردو مجرای بینی ودر نتیجه بروز مشکل تنفسی می‌شود که به شکل انسداد تنفسی، خرخر شبانه، کاهش حس بویایی، خشکی بینی و خون دماغ بروز می‌کند والبته در دراز مدت می تواند علایم وعوارض دیگری ازجمله سینوزیت، مشکلات گوش و مشکلات ریوی را باعث شود .

تشخیص با معاینه بالینی بینی یا تصویربرداری رادیوگرافی است .

انحراف بینی درمان دارویی ندارد (البته برای رفع علائم و عوارض بیماری می توان دارو مصرف کرد) . در موارد شدید نیاز به جراحی سپتوپلاستی و اصلاح انحراف می‌باشد . معمولا جراحی بینی بعداز سن رشد صورت می پذیرد.

راینولوژی یک شاخه فوق‌تخصصی از رشته گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن است و به بیماری‌ها و جراحی‌های ناحیه بینی می‌پردازد.

علاوه بر اینها امروزه محدوده راینولوژی فقط به بینی و سینوس‌ها محدود نمی‌شود، بلکه به ساختمان‌های مجاور سینوس‌ها و بینی نیز توجه نشان می‌دهد، از آنجا که این محدوده از بدن بسیار مهم و حیاتی است در نتیجه مشکلات و بیماری‌های مربوط به آن نیز چه از نظر جسمی و چه از نظر اجتماعی و روانی در کیفیت زندگی افراد نقش بسیار مهمی دارد. برخوردار نبودن از یک تنفس مطبوع و راحت نه تنها زندگی شغلی و شخصی فرد را مختل می‌کند، بلکه بر سیستم عمومی بدن نیز اثرات منفی خواهد گذاشت. علم راینولوژی درواقع بعد از بررسی این مشکلات تلاش می‌کند تا سطح عملکرد گوش، حلق و بینی را بهبود بخشد. امروزه روش‌های تشخیصی و درمانی متنوع و پیشرفته‌ای از جمله روش آندوسکوپیک در درمان نابهنجاری‌های بینی، سینوس‌ها و بیماری‌های وابسته به آن تأثیر چشمگیری دارند. برخی معتقدند روش تشخیص آندوسکوپیک به عنوان یک روش استاندارد طلایی در تشخیص و درمان بیماری‌های گوش و حلق و بینی اهمیت ویژه‌ای دارد. البته علاوه بر مزیت‌های این روش محدودیت‌های آن را نیز باید در نظر گرفت.

همچنین ببینید

آیا مبتلا به سینوزیت هستید؟

آیا تا بحال به سرماخوردگی یا حساسیت شدیدی دچار شده اید که به مدت زیادی …